емигрантска рапсодия

on

автор: Недялко Славов


Сега четеш живота си обратно.

На тридесет си - Маг с ръка, която
от мраморната шапка вади статуи.

Пред гарата блестят във жегата стопени
гофрираните вафли - ситроените -

и празния ти куфар свети като тях -
роднински задници са го полирали със прах.



Париж е вече твой, защото всеки град
лежи пред Одисей, щом носи куфар и е млад.

А там все чакат Те - случайните Елени.
Квартирите без щори, безистените

на старите олющени хотели
(те в здрача като мъртъвци са бели)



Текат въздушните течения на Голфщром.
Клошар царува във двореца на кашон.

И кафенета тракат на незрими колела.
В прозорците им - пътници. В дърветата - мъгла.

Квартални кръчми - там очи на педераст
те следват нагло, гледат те анфас

и подсъзнателно със дълги пръсти галят
високи чаши с формата на фалос.



А ти вървиш, не можеш да откраднеш
дори афиш, дори и сянка, звук на радио,

ала поглъщаш тоя град. Ти - Гаргантюа -
пасеш жените като крачещи цветя.

Със жест летящ в зиг-заг, с радар на прилеп,
ги възкресяваш нощем бронзови, красиви.



Сънуваш мраморни коне.

Движения на тичащи коне ловуваш...
Трамваят с писък във завоя те изскубва

от оня сън за детството - от дните
под летните пагоди на лозите...



Ноември е. Моне рисува със листата
на жълти точки кулата “Сен Жак”.

По нишките на светлината Лувъра -
огромен паяк - те придърпва - плуват

прозорците му отразени в Сена -
със тях и лебеди, и облаци студени.

В зелен комбинезон - усмихнат алигатор -
метача - негър спи, облегнат на мъглата.

Невидим слон с хобота си го грабва
и го издига в сенчестия рай на боабаба.



И за това че тръгват си големите Поети,
след тях - с изтеклото им време - и Каретите,

че Кула от желязо над Париж расте, че Моста
е без Гийом и Лу - червенокосата,

и как Мадам дьо Пен, гледачката на сфера,
отпивайки перно, видяла вчера

под Арката след “Крачещия” на Роден
(да влиза бик, о, ужас) - тоя Век обезглавен...



Стоиш със дни пред паметника на Балзак
(там, казват, Модилиани с вдигнат крак

оставял като пес пиянски автографи) -
там Вечността и днес изпраща фотографи

за репортаж от черно-бели снимки
на Гений, Жълта гостенка и Зима.



През зимата градът е друг, различен.
Снегът се стапя бързо и изтича

към Сена - само малки преспи стинат,
нестъпкани в кварталните градини.

От влагата звука и неговото ехо
се блъскат в сградите, оттекват меко.

Слуха улавя тяхната промяна.
И всичко става по-интимно, по-потайно.



Но вече идва пролетта, ах, пролетта!
Парижката - с чадъри на цветя,

с бистрата носени от цепелини - шатри
(над Монпарнас летят, не кацат цяло лято)

и кестените, и шумящите платани,
полите вдигнати от вятъра, фонтаните,

амурчетата пръскащи в небето
с това което свързва Вечността и Мимолетното...



И мравките, Метрото, късните мотриси
на леките, въздушните жени от “Сен Дьони”.

И “Чайна таун” с фенерите, японките
и огледалния им образ на лимоните -

строени в пирамиди по сергиите...
Часовникът на гарата показващ 3,

часовника на твоя млад живот
стрелките заковал над онзи вход -

в квартала с кестените, обградени
с чугунена решетка, и така пленени -

подобно теб - да са пастири във Града...
От Океана облаците идат на стада...

0 коментара:

Публикуване на коментар